Publisert av Rolf Klock
En viktig del av en vellykket rekruttering er at en har tilgang på flere gode kandidater, slik at en har et reelt valg når beslutningen fattes.
Ikke sjelden opplever mange likevel at de har få, eller i verste fall ingen, kvalifiserte kandidater.
Et søk etter kandidater til en ledig stilling er på mange måter en kamp om folks oppmerksomhet.
Når en lyser ut en stilling vet en ofte ikke hvem som ser dette, i hvilken situasjon de er i når budskapet når de og hva de oppfatter av hva de leser. En er også avhengig av at de selv tar et initiativ for å bringes inn i prosessen.
Når et rekrutteringsselskap ved et aktivt søk tar direkte kontakt med en potensiell kandidat, får de oppmerksomhet og en mulighet til å selge inn både stillingen og virksomheten. Kandidaten blir trukket inn i prosessen.
Ved et søk etter en ny medarbeider, henvender en seg til tre ulike grupper i arbeidsmarkedet
Om det er nok kvalifiserte kandidater i de to førstnevnte gruppene, er det som regel greit å få nok og gode søkere. Disse gruppene omfatter rundt 25% av arbeidsmarkedet.
Utfordringen er større om en også er avhengig av å rekruttere fra den siste gruppen, da kan et aktivt søk være en del av løsningen.